Gündem
  • 16.10.2006 17:11

PAPA ÖZÜR YERİNE BAKIN NE YAPACAK!..

Roma Katolik Kilisesinin ruhani lideri Papa 16. Benediktus’un, 12 eylülde yaptığı konuşmada Hz. Muhammed hakkında kullandığı ifadelerin İslam dünyasında yol açtığı tepkiler, Türkiye gezisi sırasında Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Ali Bardakoğlu’nu makamında ziyaret etmeyi kararlaştırmasını da beraberinde getirdi.
      Papa’nın böyle bir karar alması, Türkiye ziyaretiyle İslam dünyasında kendisine yönelik tepkileri yatıştırmaya yönelik bir mesaj vereceği şeklinde yorumlanıyor.
      Vatikan Basın Bürosu tarafından bugün Papa’nın 28 kasımda Türkiye’ye yapacağı dört günlük ziyaretle ilgili açıklamada, "Papa 16. Benediktus, Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer’in davetine istinaden, Ankara, Efes ve İstanbul’a giderek, Türkiye’ye dini bir ziyaret yapacaktır" denilmekle yetinilerek, programa ilişkin ayrıntıların gelecek günlerde açıklanacağı duyuruldu.
      Ancak A.A muhabirinin üst düzey yetkililerden edindiği bilgilere göre, Papa 28 kasımda Cumhurbaşkanlığı Köşkünde Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer’le görüşmesinden sonra, saat 16.00’da beraberindeki heyetle birlikte Diyanet İşleri Başkanlığına da gidecek. Papa’nın, Prof. Dr. Ali Bardakoğlu’nu bizzat makamında görüşmeyi kabul etmesindeyse Regensburg konuşmasının Müslümanlar nezdinde yol açtığı tepkilerin etkili olduğu öğrenildi. Edinilen bilgiye göre, Vatikan yetkilileri başlangıçta, Diyanet İşleri Başkanı Bardakoğlu’nun 28 kasımda Ankara’daki Vatikan Büyükelçiliğinde Papa tarafından kabul edilmesi eğilimindeydi. Bardakoğlu ise bu öneriye karşı çıkarak, Papa’nın eğer görüşmek gibi bir niyeti varsa bu buluşmanın Diyanet İşleri Başkanlığında olabileceğini söyledi. Diyanet yetkililerinin Vatikan temsilcilerine ikinci bir alternatif olarak da 16. Benediktus ile Bardakoğlu arasındaki görüşmenin İstanbul’da Dolmabahçe Sarayında yapılabileceğinden söz ettiler. Diyanet İşleri Başkanlığının bu önerileri, Vatikan tarafından uzun süre yanıtsız bırakıldı. Bu ilk temaslardan sonra, Papa’nın 2 eylülde Regensburg’da yaptığı konuşmanın büyük tepki toplaması ise Vatikan’daki tavır değişikliğini de beraberinde getirdi. Vatikan, bu tür ziyaretlerdeki genel teamül geleneğini zorlayarak da olsa Papa’nın Bardakoğlu’nu bizzat makamında ziyaret etmesini kararlaştırdı. Papa 16. Benediktus’un Prof. Dr. Bardakoğlu’nu bizzat ziyaret etme kararının, bundan 10 gün önce Diyanet İşleri Başkanlığı yetkililerine resmen bildirildiği öğrenildi.
     
     PAPA, YANLIŞ ANLAŞILDIĞINDA ISRARLI

      Öte yandan Papa 16. Benediktus, Regensburg’taki konuşması nedeniyle İslam dünyasında meydana gelen tepkilerin sadece bir yanlış anlaşılmadan kaynaklandığı konusunda ısrarlı.
      Papa, bu konuda yaptığı açıklamalarda, tepkilerin ana kaynağını Bizans İmparatoru İkinci Manuel Paleologos’tan yaptığı alıntının adeta kendi sözüymüş gibi algılanmasından kaynaklandığını ileri sürüyor. Papa, tepkiler sonrasında, Regensburg konuşmasının metnini, üç kez rötuşlamakla birlikte, Bizans İmparatorundan yaptığı, "Bana Muhammed’in yeni olarak ne getirdiğini göster! Bu konuda, kendisinin vaaz ettiği dini kılıç ile yayma emri türünden kötü ve insanlık dışı şeylerden başka bir şey bulamazsın" biçimindeki alıntıyı metinde aynen korumayı yeğledi.
      Rötuşlarda imparatorun üslubunu sert bulduğunu daha net ifade eden Papa, üçüncü versiyonda bu alıntıya ilişkin bir dipnot da düşerek, şu ifadelere yer verdi:
      "Bu alıntı, İslam dünyasında, maalesef benim kişisel tavrımın ifadesi gibi algılandığı için, anlaşılabilir bir incinmeye neden oldu. Benim metnimi okuyan okurun, o cümlenin Kur’an konusunda benim kişisel değerlendirmem olmadığını kolayca anlayabilmesini umuyorum. Kur’an’a büyük bir dinin kutsal kitabı olması hasebiyle benim saygım vardır. Ben, İmparator İkinci Manuel’den alıntı yaparken, din ile akıl arasındaki özlü ilişkiyi sadece açıkça ortaya koymak istemiştim. Bu konuda İkinci Manuel ile hemfikir olmakla birlikte, onun polemiğini kendi polemiğim haline de getirmiyorum." Papa’nın, bu alıntıyı "kalkış noktası" olarak benimseyerek yaptığı konuşmada, Hz. Muhammed’e yönelik oportünizm imasında bulunan, İslam’ı Hıristiyanlığın tam aksine bir şiddet diniymiş gibi gösteren ifadeleriyse son metinde de varlığını korumaya devam ediyor.

Güncellenme Tarihi : 25.3.2016 02:23

İLGİLİ HABERLER